torsdag 26 januari 2012

Julkort med Magnolia stämpelmotiv

Hej!

Så var det dags för lite julkänsla igen! I oktober var vi på open-house dag hos Magnolia i Borås. Det tog sina timmar och för mig blev det kanske lite dyrare än jag hade tänkt mig. Jag åkte dit och hade bestämt att jag minsann inte skulle köpa några stämplar....tror jag kom hem med 5-7 st nya... Denna vackra Lucia Tilda var en av dem!

Jag gjorde faktiskt 2 relativt likadana kort av detta pappret och motivet, var lite stressad de sista dagarna innan korten behövde skickas och då försvinner kreativitieten.
Pappret är ruggat och chalkat i kanterna.

Jag gillar verkligen pyntbären, letar efter vita och rosa just nu men de är svåra att hitta. Körsbärsblommorna är också väldigt vackra men kräver limpistol.

Lucia Tilda har jag målat lite lätt med ljus grå färg i kanterna och vecken frampå, sedan satt stickles för att få lite bling bling. Stjärnan har blivit så där guldig och fin genom att jag har tagit en guldstämpel och stämplat på min palett och sedan lite vatten i det så jag kan måla med färgen. Jättefint att blanda i färg som du ska använda till håret, ger det lite extra lyster! En kakservett i bakgrunden.

Ville testa att göra ett stafflikort med utstansat papper och det gick bra! Detta kort fick mina föräldrar.

Motivet är maskat. Alltså först stämplar man Tilda och sedan sätter man en pappersmask över henne och därefter stämplar man på bänken. Det är lite "meckigt" att få bänken på rätt ställe. Jag brukar rita på sämpelblocket var jag vill att bänken ska vara och sedan även markeringar på pappret i blyerts som jag kan sudda. Då brukar det bli bra. Motivet är målat med distressfärger.

Härliga blommor, pyntbär och en glittrig spiral. Det bruna snöret har jag köpt på Börjes hemma i Tingsryd. Knappen kommer från mina samlingar.

En stor fin brun blomma i hörnet med en metallcharm...

Så här gjorde jag för att göra kortet möjligt att stå fint. Gjorde vår hälsning av akvarellpapper och fäste med 3D-kuddar så den stack upp lite.

Härligt när man kan återvinna! Pappret är ruggat och chalkat i kanterna. Säckväven tillhörde en liten presentsäck jag fick en julklapp i från en leverantör, kul när man kan hitta vackert material på det sättet.

Motivet är målat på samma sätt som ovan. Stansat ut brun cardstock för att sätta bakom, gillar när det ger formen lite extra framhävning. Halvpärlor pryder också här kanten.

Blommor och blommor....lite stickles på de röda rosorna....


Allt för denna gång, hoppas det inspererar någon!

/Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar