lördag 23 juli 2011

Ekonomisk scrapbooking - smålänningar är vi allihopa, allihopa, allihopa...

Pengar, Pengar, Pengar...

De rullar bort fort i denna hobbyn, fast det är det ju värt så klart. Alla blir ju så glada för korten och allt slit och alla timmar man har suttit och målat på ett motiv spelar ju ingen roll då.

Men sen får man ju en del slattar kvar av allt papper man använder, en del papper fäster man sig vid mycket och tycker att det är ju synd om man inte kan använda varenda liten bit. Då tänkte jag att jag skulle göra lite småkort av dem, sådana som man kan sätta i en blomma eller till en lite mindre present.

Detta kortet mäter 8,5 x 7,5 cm. Vit och lila cardstock. Ett härligt blommigt papper, tror det är Maja Design. Blommor, bling och ett band från gömmorna. Kanten är stansad med MS-kantstans.

Detta kortet mäter 7,5 x 8 cm. Först svart cardstock och sedan rosa. Baksidan av det lila pappret ovan som jag vikt kanten på och satt en bit spets bakom. Nyckeln har jag köpt på Cafe Magnolia utanför Nossebro. Bladen har jag stansat med kompisen Emelies stans. Knapp och blomma från gömmor.

Inuti satte jag en bit akvarellpapper som jag chalkat med distressdynan walnut stain och stansat med MS-stansen. Just för att det är inte alltid så lätt att skriva på svart.

Detta kortet mäter 6,5 x 7 cm. Vit cardstock med lite wellpapp på. Pappret är från Maja Design och jag har chalkat kanterna med distressdynan walnut stain samt sytt dem på symaskinen. Ett snöre har jag snott runt pappret innan jag har fäst det. Lite blommor och bling så klart.

Detta kort mäter 8,5 x 7,5 cm. Här har jag gjort en annan vikning av den blå cardstocken. Sedan har jag chalkat kanterna på det mönstrade pappret med distressdynan walnut stain samt sytt dem på symaskin. Ett blått band knutet runt för att hålla kortet stängt.

Bladet är från Mimas, blomman från kompisen Maria som jag sprayat med glimmer mist, den vita blomman har jag själv köpt någonstans. Knappen från gömmor. Pistillen är från Magnolia.

Insidan har jag klätt med vitt akvarellpapper samt en bit av det mönstrade pappret som jag har stansat med MS-kantstans. Chalkat kanterna med distressdynan walnut stain. Sedan stämplat den lilla stämpeln "Just to say" som jag har köpt på Cafe Magnlolia.

Detta kort mäter 13,5 x 6 cm. Vit cardstock som grund. Pappret har jag köpt på Cafe Magnolia Kanten har jag stansat med Fiskars stans och vänt på pappret så den turkosa baksidan kom fram. Kanterna är sydda med symaskin. Stämpeln "Bunches of Love" kommer också från Cafe Magnolia och är monterad med 3D-kuddar. Lite blommor, knapp och bling. Bandet bakom stämpeln är från Börjes.


Det är jätteskoj att göra småkort! Både för att man känner att alla pappersbitarna kommer till användning men också för att det går relativt fort (beroende på vikning och hur komplicerat man vill göra det). Så se till att ta hand om alla dina pappersbitar.

Min mor har förövrigt blivit fast i scrapträsket efter vår lilla pysseldag i garaget. Hon surfar runt på massa bloggar och webshoppar. Härligt!


Tjenixen!
Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar