fredag 15 juli 2011

Pysseldag i garaget!

Hejsan svejsan!

Tänkte idag avlägga rapport om vår lilla pysselhelg vi hade hemma i vårt garage den 2:e juli. Det var bra belysning i taket i det nygjorda garaget men vädret var något fuktigt och det märktes på pappret, att det var lite mjukare än vanligt. Det hindrade inte oss i vårt kreativa arbete!

Det var Maria, Gerd (min mor) och jag som pysslade. Min sambos svägerska, Marie, var med och umgicks, hon gillar inte att pyssla så mycket men hon löste sudoko och det är ju en form av pyssel också.

Efter pysslet blev det grillkväll med familjerna och allt var supertrevligt, vilken kanon dag!

Nedan kreationer gjordes:

Maria började med att scrappa försättsbladet av sin nya årskalender. Hon använde sig av ett jättefint glittrigt papper, sedan glittrade hon hela dagen för oss! Hon klippte kanten på det lila pappret med mönstersax, chalkade kanterna och pyntade med fjäril, blommor och blad. Sen skriver ju Maria så fint oxå. Visst blev den fin!

Maria hade två pojkar hon behövde göra grattiskort till. Hon lånade mina nya stämplar som passade perfekt, för den ena killen spelade fotboll och den andra tennis.

Maria har målat motiven med akvarellpennor och användt distressdynan walnut stain (som förövrigt blev lite glitterskadad av det första projektet). Det blev kanonfina kort att ge till två pojkar som gillar sport!

Därefter hade hon ett kort till en äldre man att göra, men eftersom hon inte riktigt hade bestämt sig om han skulle få detta kort så höll hon det lite generellt. Vilken härlig vintage bild va? Stansade kanter med MS-stans. En skoj vikning på kortet oxå, där man fäller upp kanten med bilden på och så viker man ner kanten med bandet på och skriver inuti. Kanon snyggt!

Min mor Gerd var ju på besök hos oss en vecka så givetvis måste hon vara med och pyssla. Hon har sysslat med massor av olika hobbypyssel i sina dar, allt från gipsfigurer till att sy handdockor. Hon har aldrig testat scrapbooking men hon var en fena på detta också.

Kortvikningen hon använde har jag hittat på en annan blog och tyckte den var fräck så hon fick prova den. Kortet är till en man så därför blingade vi inte på så mycket. Kanten är stansad med Fiskarsstans. Det man ska tänka på när man gör detta kortet är att inte ha för tjockt papper för det var något knepigt! Visst blev det helt underbart!

Inte nog med ett kort, mor ville även göra något annat. Jag föreslog att hon gjorde en vinprydnad, alltså en sån man hänger om halsen på en flaska som man ger bort. Det köpte hon och satte igång. Mallen ritade hon själv med hjälp av en vinflaska.

Grönrutigt papper ovanpå vit cardstock, en kakservett pryder i bakgrunden. Pappret ovanpå var en annan sak jag hittade på en blogg som jag tyckte var fräckt. Då tog hon akvarellpapper, stämplade "Carpe Diem" med distressdynan walnut stain över pappret. Chalkade långt in på pappret med en rödrostig dyna, sedan walnut stain dynan igen i kanterna. Därpå stämplade vi sedan motivet med noterna. Det pappret fäste vi i 3 kanter och sedan stack vi ner en tag som vi hade guldembossat ordet "Tack" på. Helt super snyggt blev det!

Själv hann jag med att pyssla ihop ett kort och måla ett motiv. Kortet blev så här. Pappret är ju helt ljuvligt, brunt och turkos! Denna vikningen hade jag också sett på en blogg och mixtrade ihop det bra. Jag tog 7x12 inch långt papper, bigade på 2, 4, 8, 10 inch. Chalkade den vita cardstocken i vikningarna. Sydde och chalkade alla kanterna på det mönstrade pappret. Kantstansen är Fiskars.

När man öppnar kortet ser det ut så här, lite roligt att ställa upp så det syns. Inuti använde jag baksidan av pappret på sidorna. Gjorde en bit papper precis likadant som min mor gjorde på vinprydnaden fast jag embossade ett hjärta i guld på. En tag och lite spetsband.

Så här ser det ut lite närmre. Det var inte så svårt som jag trodde och det blev lite fräckt, kul att göra ett papper från scratch. Tagen har jag pyntat med natursnöre och en Amor charm.

Framsidan till höger satte jag texten "Bunches of love" som jag stämplade med distressdynan walnut stain och chalkade kanterna. Fäste den med 3D-kuddar.

Uppe i hörnet satte jag ett brunt blad och lite olika blommor, knapp och lite halvpärlor i en lite grönaktig ton.

Jag blev nöjd med resultatet och min sambos svägerska Marie undrade vem som skulle få kortet. Jag hade inte någon särskilld i tankarna när jag gjorde det, så jag svarade att jag inte visste. Genast nappade hon och sa att hon ville ha det och ge till sin sambo, de firade nämligen just den dagen att det var 15 år sedan de träffades. Kent ska ha blivit glad för kortet! Härligt när det blir uppskattat.

Vi hade super trevligt!

Tack och hej för nu.


Rebecka




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar